podręcznik do biologii klasa 6

Czy szkoła może nie być nudna

Autorytet nauczyciela

Podręczniki do biologii klasa 6, stanowią skondensowaną formę materiałów, przydatnych w codziennych zmaganiach uczniów, na lekcjach biologii. Nauka oraz zdobywanie wiedzy od zawsze kojarzy się z przemożonym wysiłkiem. Zajęcia w szkołach, układ klas oraz rozstawienie ławek nie sugerują dobrej zabawy. Sposób takiego prowadzenia zajęć jest obecny w polskich szkołach od zawsze. To w jaki sposób dzieci są skierowane do nauczyciela odgrywa ważną rolę w postrzeganiu jego autorytetu. Ciężko jest odejść od takiego postrzegania dydaktyka. Polska jest krajem, który konserwatywnie utrzymuje podziały i hierarchie. Co ma ogromny wpływ na młodsze pokolenia.

Nauka połączona z zabawą

Pewne zmiany funkcjonowania szkoły mogłyby przyczynić się do istotnych zmian w społeczeństwie. Można wyobrazić sobie zajęcia, prowadzone w mniej sformalizowany sposób. Dzieci czułyby się na równi z nauczycielem a także szkoła symbolizowałaby bezpieczne otoczenia i na pewno byłoby o wiele łatwiej do niej wracać. Uczniowie mogliby zasiadać wraz z nauczycielem w kręgu, sami decydowaliby, w którym miejscu chcą usiąść. Oprócz tego mieliby możliwość wyboru czym chcą się zająć poprzez dobór dodatkowych przedmiotów, które najbardziej ich interesują.

Konsekwencje bezwzględnego posłuszeństwa wobec autorytetów

Sposób wychowywania dzieci, który wskazuje na posłuszeństwo wobec osób starszych a także kreuje brak możliwości sprzeciwiania się im, sugerując, że dobre dziecko to, to grzeczne, kształtuje w dzieciach bardzo groźne nawyki. Ciekawe wyniki ukazał eksperyment polegający na rażeniu ludzi prądem. Ochotnicy mieli za zadanie naciskać przycisk, za pomocą którego osoba zasiadająca na fotelu otrzymywała ładunek elektryczny. Początkowo o niskim natężeniu, stopniowo był zwiększany do wyższych stopni. Mimo bólu jaki kreował się na twarzach osób rażonych prądem, ochotnik zwiększał siłę natężenie z powodu pozwolenia na takie działanie idącego od profesora prowadzącego badanie. Głównym moderatorem takiego działania było powierzenie racji i pewności, że autorytet wie co robi. 

Możliwość komentowania Czy szkoła może nie być nudna została wyłączona